Samen in beweging


Go to content

Integratief 2


Vervolg integratief


Behandelmethodiek

Wereldwijd zijn er honderden verschillende therapeutische theoriŽn van waaruit vele behandelmodellen voortvloeien. Therapeuten werden vanouds opgeleid in ťťn enkele methode.
Een valkuil hierbij kan zijn dat een therapeut blind kan worden voor andere ideeŽn en behandelmethoden die wellicht nog beter aan zouden sluiten op dat wat de cliŽnt nodig heeft.
Bij Integratieve Kindercoaching en Kinder- en Jeugdtherapie, gaat de coach of therapeut uit van de principes die ten grondslag liggen aan die vele behandelmodellen. Bij integratieve therapie staat de mens, jong of oud, centraal en niet de methodiek of de visie van de therapeut. De therapeut kiest interventies/ technieken uit de verschillende modellen die op het kind aansluiten. De 6 verschillende modellen zijn:

Medisch model

Zijn er medische oorzaken aan te wijzen m.b.t. de hulpvraag?

Stress/draagkrachtmodel

Waar wordt de stress door veroorzaakt? Wat is de draagkracht van het kind.

Systemisch model

Het werken met het gehele systeem ( gezin, familie, school etc). Wat is de invloed hiervan? Hoe wordt er gecommuniceerd?

Gedragsmodel

Het aan- en afleren van gedrag.

Cognitieve model

Bewustwording van denkpatronen.

Het psycho-analytische model

Welke rol speelt het onderbewustzijn bij de problematiek.

Op de pagina interventies kunt u meer informatie vinden over de behandelingsmethoden waarvan gebruik wordt gemaakt in het traject van `SaMEen in Beweging`.

Terug


Back to content | Back to main menu